torstai 10. marraskuuta 2016

Jordanian kiertomatka osa II: Matka jatkuu kohti Petraa

Tämä on jatkoa aiemmalle postaukselleni Kuninkaallinen Arabia: Jordanian kiertomatka, Amman ja ympäristö.

Osa II: Matka jatkuu kohti Petraa

Päivä 4: Amman - Madaba - Kuollutmeri 80km

Aamupäivällä kävimme kuningas Abdullahin suuressa moskeijassa, johon mahtuu yli 3000 ihmistä ja jonka turkoosinsininen kupoli hallitsee Ammanin kaupunkikuvaa. Moskeijasta jatkoimme Darat al-Furunin nykyaikaiseen arabitaiteen museoon. Seuraava käyntikohteemme oli Jordanian kuningattaren Ranian johtama jännittävä Bani Hamida House, joka pyrkii osaltaan ylläpitämään beduiini- ja palestiinalaisnaisten perinteisiä matonkudonta- ja kankaankirjailitaitoja.

Abdullahin moskeija Amman 2006

Bani Hamida House 2006

Ammanin jäädessä taakse ajoimme etelään läpi viljavan kulttuurimaiseman, joka ei juuri ole muuttunut Raamatun ajoista. Monet Raamatun tärkeistä tapahtumapaikoista sijaitsevat nykyisessä Jordaniassa: kävimme Nebonvuorella, jolta Mooses näki luvatun maan, ja jolle hänet on saatettu haudatakin. Matka jatkui kauniiden mosaiikkien Madabaan, jonka Pyhän Yrjön kirkossa oleva maailman vanhin Pyhän maan mosaiikkikartta näyttää kaiken Siidonista Aleksandriaan.

Näkymä Mount Nebolta 2006

Madaba Pyhän maan kartta 2006

Kuolleellamerellä saavuimme maanpinnan alhaisimpaan kohtaan, 400m merenpinnan alapuolella ja yövymme hotellissa.

Päivä 5: Kuollutmeri - Kerak - Wadi Musa (Petra) 320km

Aamupäivällä oli vapaata aikaa, jolloin kävimme uimassa Kuolleessameressä. Kuolleenmeren suolaa ja mineraaleja käytettiin terveyden- ja kauneudenhoitoon jo kuningas Herodeksen aikaan.

5000 vuotta vanha mutkitteleva Kuningasten tie oli aikoinaan Jordanian valtasuoni. Sen varrelta avautuu huikeita näkymiä vuorten yli. Rinteillä näkyy beduiinitelttoja ja yksittäinen kameli saattaa mietteliäänä mutustella kuivia pensaita.

Shobak 2006

Paavin julistamaan pyhään sotaan lähteneet ristiretkeläiset olivat noin vuoteen 1115 mennessä valloittaneet suuria osia Jordaniasta ja maahan rakennettiin useita linnoituksia päivämatkan päähän toisistaan. Seudulla kerrotaan vieläkin legendoja arvoituksellisista ja pelätyistä temppeliritareista. Vierailimme Karakin valtavassa linnoituksessa. Illalla saavuimme Wadi Musaan, jossa yövyimme kaksi yötä. Hotellin seinät olivat kuin paperia, - kaikki kuului läpi.

Päivä 6: Kokopäiväretki Petraan, kävelyä 12-15km

Herätys 5:45, aamiainen 6:15 ja lähtö 7:00. Päivän ja koko matkan kohokohta oli Petran kalliokaupunki, joka pysyi salassa pitkään beduiinien vartoidessa sen sisäänkäyntiä asiattomilta. Kalliohalkeaman eli siqin toisessa päässä näemme omin silmin Lähi-Idän ehdottoman ykkösnähtävyyden: vaaleanpunaiseen hiekkakivikallioon hakatun upean Al Khasneh Farunin temppelin. Sen rakentanut nabatealaisten paimentolaiskansa loi myös huomattavan kauppa-alueen ja useita muitakin samantapaisia mestariteoksia. On kuin kohtalon ironiaa, että nabatealaisten salainen kaupunki nähtiin kaksituhatta vuotta myöhemmin jättivalkokankaalla ympäri maailman Indiana Jones ja viimeinen ristiretki-elokuvassa. Yhteisen kävelykierroksen jälkeen oli omaa aikaa tutustua tarkemmin tähän antiikinaikaiseen asuinpaikkaan. Alue on laaja ja jatkoimme matkaa ylös kohti Jabal Al'Deiriä. Käytimme aikaa kiertelemiseen ja valokuvaukseen yhteensä 11 tuntia! Palasimme hotelliin väsyneinä, mutta onnellisina!

Matkan kolmas ja viimeinen osa seuraavassa postauksessa.