maanantai 5. joulukuuta 2016

Nähdä Napoli ja unohtaa pakastepizza!

Viime kesän lomamatka suuntautui jälleen Italiaan, tällä kertaa Napoliin ja Ischialle. Finnair lentää kesäkuukausina suoraan Napoliin kaksi kertaa viikossa. Tämä on nopein tapa päästä Helsingistä Napolin seudulle, - muutoin täytyy joko ottaa välilaskullinen lento tai esim. lentää Roomaan ja ottaa juna Napoliin. Lento kesti noin 3h30min. Vaihtoehtoisesti Roomaan lennettäessä tulee ottaa ensin Leonardo da Vincin lentoasemalta (Fiumicino) Leonardo Express-juna Terminin asemalle (30min). Lentokentältä pääsee myös bussilla ja taksilla, mutta juna on kyllä kätevä, jos aikoo jatkaa matkaa eteenpäin Napoliin. Juna Napoliin lähtee Terminin asemalta ja matka kestää nopeimmillaan 1h10min. Ei siis paljoa. Juna saapuu Napoli Centralen asemalle Piazza Garibaldille.

Takaisin Capodichinoon eli Napolin lentokentälle. Kentältä pääsee Alibusin linja-autolla keskustaan Piazza Garibaldille, Piazza Municipiolle sekä satamaan Molo Beverelloon. Lentokentän takseilla on kiinteät hinnat eri puolille Napolia ja ne on selkeästi nähtävissä lentokentän ulkopuolella taksijonoon vievällä reitillä. Liikenne on kaaottista, - sääntöjä ei ole tai jos on, niitä rikotaan surutta! Me otimme taksin suoraan hotelliin.

Napolin matka oli meille hotellien osalta luksusmatka, sillä yövyimme mennen tullen viiden tähden hotelleissa. Tämä oli mennessä puolisoni toive ja tullessa minun toiveeni. Joten tasoissa ollaan! Ensimmäinen hotelli Grand Hotel Vesuvio sijaitsi erittäin hyvällä paikalla Via Partenopella, Napolin rantabulevardilla lungomarella. Sen varrella sijaitsivat kaupungin hienoimmat hotellit, joista näkyy niin Vesuvius kuin Castel dell'Ovon linnoitus Borgo Marinaron satamassa. Olimme varanneet huoneen, josta oli näköala merelle. Hotellista on lyhyt kävelymatka ydinkeskustaan. Borgo Marinaron satamaa reunustavat kalastajaveneet, kalaravintolat ja vilkkaat baarit.

Näkymä Borgo Marinarosta hotellimme
Ennen huoneen saantia kävimme oluella Borgo Marinarossa. Rantaan saapui vene, josta alettiin lastata sinisimpukoita pusseissaan kuljetusautoon. Niitä riitti ja riitti. Simpukkapussit siirrettiin liukuhihnaa pitkin autoon. Sen jälkeen kävimme ravintolassa nimeltään Ciro dal 1936. Sain eteeni aivan uskomattoman makuisen äyriäisrisoton. Samalla nautimme näkymistä kohti Vesuviota ja satamaa.

Borgo Marinaro
Ensimmäisenä päivänä lähdimme tutustumaan Piazza del Plesbisiton suuntaan, kävelimme ostoskatu Via Chiaiaa pitkin Piazza Martirin aukiolle, jonka ympäristössä on kalliita luksusliikkeitä. Palasimme Piazza Vittorian kautta Via Partenopelle ja hotelliin. Illalla oli aikaa maistaa margherita-pizzaa. Se oli syntisen hyvää! Juomana oli olutta. Lainaan tässä kuulemaani lausetta: 'Nähdä Napoli ja unohtaa pakastepizza!'

Piazza Plesbisito
Via Chiaia

Piazza Martirilta Piazza Vittorialle
Lungomare
Ravintoloita Lungomarella
Seuraavana päivänä lähdimme kohti Spaccanapolia. Kreikkalaisten perustama ja sitten roomalaistunut kaupunki tunnettiin muinoin nimellä Neapolis (uusi kaupunki). Itä-länsisuuntainen Spaccanapoli eli Napolin halkaiseva katu kuului jo antiikin ajan ruutukaavaan. Tuolla menneisyys ja nykyisyys kohtaavat. Spaccanapolissa meillä oli tehtävä. Ystävämme tykkää jouluseimistä ja Via San Gregorio Armeno 'jouluseimien katu' oli paikka, josta löytyi kaikki tarvittava seimikuvaelmaan tai huonon onnen karkoittamiseen, - suojelusenkeleitä, pulcinelloja, karmiinipunaisia sarvia.

Historiallisen keskustan kapeita katuja
Via dei Tribunali

Baba leivoksia

Joulukadulta

Via San Gregorio Armeno
Palasimme vanhasta kaupungista Piazza del Gesu Nuovon kautta, jossa istahdimme oluelle, ja jatkoimme Piazza Caritalle. Siellä oli torikauppiaita ja löysin vanhan, alkuperäisen Birra Nastro Azzurro-peltitarjottimen. Se lähti mukaani 8e:lla. Pakkohan meidän oli sitten testata myös vuodesta 1890 asti toiminut Gran Caffe Gambrinus. Kahvilassa on viettänyt aikaa monet kauniit ja kuuluisat kuin myös tavalliset turistit. Prosecco ja mansikkaleivos olivat maittavia, mutta joko tarjoilijat olivat kyllästyneet elämäänsä tai turisteihin, sillä saimme aika laiskaa ja tylyä kohtelua.

Piazza del Gesu Nuovo

Gran Caffe Gambrinus
Takaisin vielä hotelliin. Jos aiot yöpyä hotellissa, ole tarkka varatessasi, sillä Sorrennossa sijaitsee myös aivan samanniminen hotelli Grand Hotel Vesuvio, jossa minulla oli onni vierailla vuonna 2003 ihan vahingossa. Mutta jos en olisi tuolla aiemmin ollut, en olisi tiennyt asiaa. Hotellissa on ylimmässä kerroksessa hieno terassiravintola Caruso Roof Garden. Kuuluisa tenori vietti aikaansa kyseisessä hotellissa ja ravintolassa on siksi hänen lempiruokansa bucatini alla Caruso tarjolla. Kahden Napolissa vietetyn yön jälkeen meillä oli tarkoitus siirtyä laivalla Ischian saarelle. Siitä seuraavassa postauksessani.