keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Vihreän saaren termaalikylpylöissä

Ischialle pääsee Napolista joko kantosiipialuksella aliscafo Molo Beverellosta tai autolautalla traghetto Calata Porta di Massasta. Näiden kahden sataman väliä kulkee non-stoppina linja-auto. Koska meillä oli isot matkalaukut mukana, päätimme käyttää lauttaa, sillä kantosiipialuksella joutuu maksamaan myös matkatavaroista. Hurautimme aamulla hotellista taksilla satamaan. Olin tarkistanut aikataulut ennakkoon netistä ja lippujen osto sekä laivaan siirtyminen sujuivat ongelmitta. Lautta kulki Procidan saaren kautta ja matka kesti noin 1,5 tuntia.

Lähtö Napolista
Ischialla hotellimme Hotel Continental Mare sijaitsi Ischia Porton satamasta Casamicciolan suuntaan. Hotelli sijaitsi jyrkässä rinteessä ja siitä oli kauniit näköalat. Matka satamaan oikopolkua pitkin oli hyvä ja matka sujui noin kymmenessä minuutissa, mutta ylöspäin tulo oli rankkaa ja iltaisin valaistusta ei ollut koko matkalla. Bussillakin olisi päässyt, mutta ne olivat aina tupaten täynnä.

Hotel Continental Maressa oli kaksi uima-allasta, - tässä niistä alempana sijaitseva.
Huoneemme oli ulkopuolelta kasvillisuuden peitossa.
Jyrkät portaat ylös huoneeseen
Hotellin lähellä, kävelymatkan päässä oli Castiglione Terme-kylpylä. Se oli ihan siisti, mutta pienempi kuin Giardini Poseidon, joka on saaren suurin kylpylä (20 allasta). Kylpylöissä piti käyttää uimalakkia, paitsi Necombo-kylpylässä, joka sijaitsee kauniilla paikalla San Montano lahdessa.

Castiglione Terme
Kylpylöissä oli mukavaa viettää aikaa. Kaiken kaikkiaan kävimme näissä kolmessa kylpylässä eri puolilla saarta. Altaissa ei tule olla kuin enintään 10-15 minuuttia kerrallaan ja niissä ei uida. Uimiseen on erilliset, pidemmät altaat. Lisäksi on altaita, jotka sopivat lapsille ja raskaina oleville.

Giardini Poseidon
Kylpylät oli sijoitettu kauniisti maastoon. Alueella kulki luonnonmukaisia polkuja metsän keskellä. Giardini Poseidon sijaitsi osittain rinteessä.
Kneipp-allas jalkapohjille. Pohjalla sijaitsi jalkapohjia hierovia kiviä.
Mielenkiintoisin oli Kneipp-allas, jossa oli erittäin lämmintä vettä +40C ja sitten kylmää +15C vettä. Kyllähän alkoi veri kiertämään, kun vaihtoi lämpimästä altaasta jääkylmältä tuntuvaan altaaseen. Kylpylöissä oli ruokapaikkoja, osa itsepalveluravintoloita. Poseidonissa piti ostaa ranneke, jolla pääsi esim. rannalle porteista, mutta siitä sai rahat takaisin, kun palautti sen lähtiessä alueelta.

Necombo-kylpylä San Montanon lahdessa
Necombo-kylpylä
Terveellistä välipalaa Necombo-kylpylässä
Teimme myös retken kauniiseen Sant'Angelon pikkukylään ja Forioon. Yhden päivän varasimme veneretkelle Amalfirannikolle. Ostimme liput laivaan edellisenä iltana satamasta. Kävimme Amalfissa ja Positanossa, joissa olimme käyneet aiemmin vuonna 2005, jolloin vietimme viikon Positanossa. Laiva pysähtyi sekä meno- että paluumatkalla Caprilla. Amalfissa ehdimme lounastaa pikaisesti ja tehdä ostoksia. Positanosta mukaan tarttui keramiikkaa.

Sant'Angelo
Prosecco-hetki Sant'Angelossa
Forio
Amalfi
Jättisitruunoita Amalfissa
Positano
Ischialla kävimme luonnollisesti myös Ischia Pontessa, jonne kulkee minibussi Ischia Portosta. Kävimme Aragonialaisessa linnassa. Linnaan ylös pääsee hissillä ja ylhäältä on upeat näkymät kaupunkiin. Ylhäällä on myös ravintola. Tuohon aikaan Ischia Pontessa oli Ischian Filmifestivaalit, mutta emme kuitenkaan osallistuneet niihin. Näytökset olisivat olleet ylhäällä linnassa ulkosalla melko myöhään illalla. Tänä vuonna mukana oli myös Klaus Härön Miekkailija, - The Fencer.

Aragonialainen linna
Näkymä linnasta kaupunkiin
Iltaisin kävimme syömässä Ischia Portossa. Sataman rantakadulla on useita ravintoloita ja baareja, - mutta myös sisäänheittäjiä. Myös sisempänä kaupungissa on ruokapaikkoja. Hotellissa emme syöneet kuin aamiaisen, joka kuului hintaan, sekä muutaman kerran suolaista baarissa, jonka aukioloajat olivat meille mysteeri. Baarin piti olla auki, mutta salaattia ei saanut tietyn kellonajan jälkeen, kuitekin pikkupizzan sai.

Ischia Porto
Olimme Ischialla viikon ja palasimme samanlaisella autolautalla takaisin Napoliin
kahdeksi päiväksi ennen kotiin paluuta. Lautta maksoi yhteen suuntaan 11.30e/henkilö.