keskiviikko 17. toukokuuta 2017

Viivästyneet, vahingoittuneet tai kadonneet matkatavarat

Mitä tehdä, jos matkatavarat eivät saavukaan samaan aikaan lentosi kanssa? Useimmiten odotusaika ei ole pitkä ja matkalaukku tuodaankin seuraavalla lennolla, mutta jos laukkua joutuu odottamaan päiväkausia, on edessä uusien matkatavaroiden osto. Korvauksen kadonneista matkatavararoista saa usein vasta matkan päättymisen jälkeen, - tosin jotkut lentoyhtiöt antavat välttämättömyystarvikepakkauksen tai etusetelin välttämättömimpiä hankintoja varten. Matkustaja voi hakea korvausta joko lentoyhtiöltä tai matkatavaravakuutuksesta. Vakuutuksen korvausehdot voivat olla paremmat kuin lentoyhtiön korvauskäytäntö.



Lentomatkustajalla on oikeus lentoyhtiön maksamaan korvaukseen, jos matkatavarat viivästyvät, katoavat tai vahingoittuvat. Korvauksen enimmäismäärä on noin 1220€. Jos matkatavarat eivät saavu samalla lennolla, ne ovat viivästyneet. Täytä välittömästi lentoaseman saapumisaulassa PIR-lomake (Property Irregularity Report) ja vaadi siitä itsellesi kopio. Raporttinumerolla voit seurata tilannetta ja täydentää tietojasi World Tracer-etsintäjärjestelmässä. Jätä yhteystietosi matkakohteessa, jotta laukku voidaan toimittaa sinulle, kun se saapuu. Kaikki lentoyhtiöt eivät välitä laukkuja eteenpäin. Oikeus korvaukseen riippuu usein siitä, tapahtuuko viivästys meno- vai paluulennolla. Lentoyhtiöltä voi vaatia korvausta välttämättömistä hankinnoista esim. vaatteista ja hygieniatuotteista, joilla selviät odotuksen ajan matkakohteessa. Viivästyminen paluulennolla ei yleensä aiheuta niin suurta vahinkoa, että korvaukselle on tarvetta. Reklamaatio laukun myöhästymisestä ja siitä aiheutuneista kustannuksista on tehtävä 21 vuorokauden sisällä.

Jos matkatavaroita ei kuulu 21 päivän sisällä, ne katsotaan kadonneiksi. Tee kadonneista matkatavaroista korvausvaatimus lentoyhtiölle. Liitä korvaushakemukseen PIR-lomake, luettelo matkalaukun sisällöstä ja jokaisen tuotteen arvosta sekä hankinta-ajankohdasta. Lentoyhtiö voi vaatia sinulta kuitteja, joilla voit todistaa tuotteiden arvon. Jos kuitteja ei ole saatavilla, pyri luettelossasi näyttämään ostoajankohta ja ostohinta. Ota huomioon, että et tule saamaan käytetyistä tavaroista hankintahinnan tai uuden tuotteen hinnan mukaista korvausta, vaan saamasi käyttöhyöty ja käytetyn tavaran arvonalennus huomioidaan korvauksessa. Korvaushakemukseeen on hyvä liittää myös lennon boarding-kortti, matkatavaratositteet ja perustelut hankinnoille. Vakuutusyhtiöön korvausilmoituksen voi tehdä puhelimitse, netin kautta tai kirjallisena. Yhtiö voi maksaa korvauksen jopa saman tien puhelun aikana.

Jos matkatavarasi on vahingoittunut, tee vahinkoilmoitus lentoyhtiölle täyttämällä PIR-lomake välittömästi saavuttuasi lennolta. Lentoyhtiö on vastuussa, jos kirjattu matkatavara vahingoittuu, katoaa tai tuhoutuu matkatavaroiden ollessa sen huostassa. Jos et tee vahinkoilmoitusta heti saatuasi laukun hallintaasi, sinun voi olla lähes mahdotonta osoittaa vahingon aiheutuneen matkalaukun ollessa lentoyhtiön hallussa. Tee kirjallinen ilmoitus heti huomattuasi vahingon ja joka tapauksessa viimeistään 7 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta, koska muuten menetät oikeutesi saada korvausta. Matkatavaran käsittely tapahtuu mekaanisesti, eikä lentoyhtiö vastaa normaalista kulumisesta tai likaantumisesta, joka ei vaikuta matkatavaran käyttökelpoisuuteen.

Itse olen niin skeptinen matkatavaroiden saapumisesta perille, että pakkaan aina käsimatkatavaroihin esim. vaatteet ja tavarat, joita ilman en pärjää matkalla ja joilla selviän alkupäivät. On ikävää lentää etelään talvivaatteissa. Usein mukani on uima-asu, jotta pääsen edes altaalle. Lähtiessä kannattaa myös vaikka pukea ylleen vaatteita (muista kerrospukeutuminen), joilla on jatkossakin lomalla käyttöä.


Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Kauppalehti sekä Finnair.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti